Stavět mosty vyžaduje precizní techniku

Zpočátku se doprava mezi břehy řek zajišťovala pouze pomocí primitivních vorů či loděk. Později někoho napadlo vory či klády k sobě spojit pomocí provazů a vznikl první pontonový most. Ten měl řadu nevýhod. Mohl se využívat pouze v místech klidného toku řeky, protože vory byly ze dřeva a most tak nemohl odolat většímu tlaku vody.
Malé rozpětí bylo možno překlenout pomocí jednoho dlouhého kamenného kvádru, ale velké řeky či údolí čekala na objev prvních mostů.
Zřejmě prvním skutečným mostem, který člověk vymyslel a realizoval, je most z provazů nebo lián. Ty dodnes splétají jihoameričtí domorodci či lidé z oblastí Himalájí.
 londýnský Tower Bridge
První mosty stojí dodnes
 
První dřevěný most postavili Římané přes řeku Tiberu již v sedmém století před naším letopočtem. V podobném stylu byl postaven dřevný most přes řeku Rýn. První kamenný most, tvořený dvěma polooblouky, byl postaven v roce 62 př. n. l. v Římě a stavitele jej pojmenovali jako most Fabriciův. Tento most stojí dodnes a je známý pod současným názvem Quattro Capi.
Římané jsou známí také celou řadou akvaduktů, které sloužily k přepravě vody přes údolí. Ve Francii dodnes stojí Pont du Gard v Nimes, podobný lze najít také ve španělské Segovii.
Prvenství co do délky mostu ještě donedávna držely Spojené státy americké s mostem Pontchartrain s délkou třicet osm kilometrů. V roce 2018 jej ovšem předčila Čína, která otevřela 55 kilometrů dlouhý most spojující Hongkong, Macao a město Ču-chaj v pevninské části země.
 
Typy mostů
 
·         Konzolový
·         Visutý
·         Obloukový
·         Zavěšený
 starý dřevěný most
První železný most byl postaven roku 1779 přes řeku Severní v Anglii. Spojuje Wales a Anglesey a jeho řetězové prvky jsou ze svářkové oceli.
Dnes se u většiny dlouhých mostů používá systém zavěšení. Lana mají spletená z mnoha ocelových pramenů, se silničními nebo železničními podklady vytvořenými ze železobetonu. Moderní mosty mají celou řadu čidel sledujících vychylování částí, průvěs apod.